Waarom hebben sommige mensen altijd succes , dikwijls schijnbaar moeiteloos en gaat het bij anderen zo moeizaam ?
Dit is een vraag die me 20 jaar geleden al bezig hield. Ik zag mensen in mijn omgeving die hard hun best deden maar toch niet vooruit kwamen en anderen waar alles schijnbaar alles vanzelf leek te verlopen. Hadden zij meer geluk dan de anderen? Werden zij met de helm geboren en of is gewoon toeval de oorzaak van dit verschil?
Bij hen die succesvol waren, zag ik nog twee categorieën. Zij die succesvol maar niet echt gelukkig waren en zij die naast succes toch ook het menselijk geluk wisten te koesteren.
Een interessante vaststelling , zo vond ik , en dus ging ik ,naïef zoals ik ben, op zoek naar een verklaring. 18 jaar lang had ik gesprekken met mensen over de ganse wereld, in alle lagen van de bevolking, van de CEO van een multinational tot de zwerver die op een Aziatische strotplaats tracht zijn dagelijks rantsoen te vinden. Van de gewone huisvrouw, de Syrische vluchteling, de arbeider, de notaris. In al deze gesprekken trachtte ik elementen te vinden die konden leiden tot de combinatie geluk en succes en ik kan je na honderden gespreken en duizenden gevallen te hebben geanalyseerd met de hand op het hart zeggen :
Succes en geluk zijn geen toeval, maar een keuze.
Ja een bewuste keuze.
In het boek “ Zuurstof voor het leven” heb ik getracht op een eenvoudig manier uit te leggen welke de belangrijke elementen zijn die bijdragen tot een gelukkig en succesvol leven. De conclusie is achteraan samengevat op 1 pagina in een boeiend schema dat voor iedereen grijpbaar en toepasbaar is. Het principe is eenvoudig maar het toepassen is het niet altijd. Je moet er bewust voor kiezen maar het kan zeker ook voor u .
Een van de elementen in het boek licht ik nader toe.
We zijn ons weinig bewust dat ons leven voor meer dan 90 % bepaald wordt door de situatie en de omgeving waarin we leven. We denken dat we alles zelf beslissen in ons leven, dat we zelf de touwtjes van ons leven in handen hebben maar niets is minder waar. We kopen wat de grote marketeers willen dat we kopen. De mode bladen bepalen wat we mooie vinden en wat niet, wat hip is en wat niet . Zo worden we dikwijls als een speelbal in een flipperkast heen en weer geslingerd tot onze portefeuille leeg is . Een not-to do lijst zou je al een heel stuk op weg kunnen helpen. Ook een bewust keuze voor je eigen doelstellingen en deze zwart op wit durven opschrijven en er enthousiast voor willen gaan is een bewuste keuze. Maar ook dat doen we meestal niet omdat we bang zijn voor de reactie van anderen moesten we onze doelstellingen niet halen. Dus dan maar niet.
Ik zou zeggen ga ervoor . Leer , creëer en deel met positieve intentie .
Succes en geluk zijn geen toeval maar uw bewuste keuze naar meer zuurstof in je leven.